Wednesday, 5 September 2007
Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN)

Minda Lestari: Citra Islam warnai persekitaran akademik

Bersama Prof Dr Zaini Ujang

PELANCARAN Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN) minggu lalu oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menandakan bahawa sektor pengajian tinggi tempatan akan mengalami transformasi untuk meningkatkan kualiti akademia bercitra dan bertaraf dunia.

Untuk mencapai matlamat itu, tujuh teras dikenal pasti iaitu:
  1. meluaskan akses dan meningkatkan ekuiti,
  2. menambah baik kualiti pengajaran dan pembelajaran,
  3. memperteguh penyelidikan dan inovasi,
  4. memperkasakan institusi pengajian tinggi,
  5. mempergiatkan pengantarabangsaan,
  6. membudayakan pembelajaran sepanjang hayat,
  7. mengukuhkan sistem penyampaian Kementerian Pengajian Tinggi ( KPT).
Semua teras itu telah diperhalusi dengan petunjuk prestasi utama (KPI) dan sumber kewangan dan modal insan, serta kaedah merealisasikannya. Pada hemat saya, PSPTN yang diilhamkan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Mustapa Mohamed, adalah dokumen paling komprehensif dan realistik setakat ini untuk memartabatkan sektor pengajian tinggi tempatan sebagai penjana modal insan minda kelas pertama dan menjadikan Malaysia hab kecemerlangan akademik.

Selain perlunya dasar, strategi dan KPI bersifat futuristik sekali gus realitistik, institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan juga perlu mengenal pasti citra dan keunikan tersendiri bagi membezakannya dengan IPT di negara lain. Persoalannya kini, apa keistimewaan IPT di Malaysia jika bidang pengajian, kualiti dan prestij yang sama boleh diperoleh di negara lain?

Sehubungan itu, pada hemat saya, ada dua kelainan yang boleh menonjolkan IPT tempatan berbanding negara jiran atau negara maju dari segi pengkhususan terutama menerusi program pengajian siswazah, penyelidikan dan inovasi, iaitu citra Islam membangun yang progresif dan persekitaran akademik mementingkan komponen mesra alam.

Citra negara Islam progresif memang selama ini dikaitkan dengan Malaysia, selain Turki. Citra itu secara
tidak langsung meletakkan Malaysia sebagai model di kalangan negara Islam dan masyarakat membangun. Setakat ini banyak pihak khususnya di kalangan akademik sendiri kurang menyedari kepentingan citra ‘negara membangun’ dan model ala-Malaysia dalam penjenamaan pengajian tinggi.


Hakikatnya negara membangun mewakili lebih 90 peratus masyarakat dunia. Inilah pasaran terbesar pengajian tinggi antarabangsa dari segi bilangan pelajar antarabangsa dan minat terhadap bidang berkaitan pembangunan, sains dan teknologi.


Dalam bidang perbankan dan pengurusan Islam misalnya, sumbangan Malaysia dari segi akademik, amalan profesional dan model sebenar memang mengagumkan dan bertaraf dunia. Selain itu, ada bidang baru berkembang pesat yang boleh dijadikan fokus, seperti disiplin ilmu kejuruteraan alam sekitar dan pengurusan air lestari.

Dalam hal ini sumbangan Malaysia semakin dirasakan. Sebagai contoh, sejak 2006, saya dilantik pengerusi kumpulan pakar Persatuan Air Antarabangsa dalam bidang teknologi dan pengurusan negara membangun yang dianggotai lebih 10,000 anggota. Selain itu, buku saya bersama Prof Mogens Henze, Municipal Wastewater Management for Developing Countries (IWA Publishing, London, (2006) mendapat sambutan di luar jangkaan menandakan sumbangan kepakaran dan aplikasi model pengurusan dan teknologi yang digunakan di Malaysia wajar diberi perhatian.

Di samping citra negara membangun, pengajian tinggi di Malaysia juga boleh menggunakan kesempatan persekitaran dan keunikan akademik yang dilatari pelbagai bidang berkaitan pelestarian alam sekitar, khususnya dalam konteks iklim tropika. Hutan hujan tropika, tenaga solar, tenaga berasaskan biojisim, kepelbagaian biologi, sistem akuatik tropika, penyakit tropika, kelapa sawit, getah dan ekosistem bandar beriklim panas adalah antara contoh bidang khusus yang seharusnya menjadi niche di kalangan ahli akademik tempatan.

Selain itu, banyak bidang lain boleh dimajukan selari dengan idealisme mesra alam yang menjadi trend dan keasyikan intelektual masa kini. Ini termasuk sains fundamental, teknologi industri, pengurusan bandar, pembangunan praurban, teknologi pembuatan, pengurusan air dan sisa. Ketika ini bidang itu masih ditunjangi ilmu, kepakaran dan teknologi yang berpaksikan beberapa buah negara maju. Sebagai contoh bidang kesihatan dan perubatan tropika masih berpaksikan London School of Hygiene and Tropical Medicine. Begitu juga bidang kejuruteraan alam sekitar negara membangun masih kukuh diterajui Universiti Newcastle, England dan UNESCO-IHE Water Institute di Delft, Belanda.

Peranan yang boleh dimainkan IPT tempatan ialah menyediakan kepakaran, sumber manusia dan kemudahan infrastruktur bagi membolehkan lebih banyak inisiatif dan fokus kepada bidang itu. Hal ini boleh dimantapkan dengan pelantikan profesor ternama sebagai staf IPT tempatan. Ketika ini, kecuali Singapura, Malaysia adalah satu-satunya negara tropika yang aktif menjalankan pelbagai program penyelidikan berkaitan dengan hal ehwal negara membangun dalam konteks pelestarian alam sekitar. Namun, pada hemat saya, masih banyak perlu diperkemaskan khususnya dari segi modus operandi, fokus, kepakaran khusus dan penggemblengan sumber.


Dalam hal ini, PSPTN menyediakan kerangka terbaik untuk membolehkan IPT tempatan melonjak dan bersaing dengan negara maju. Dengan niche yang ditunjangi persekitaran setempat dan kepakaran sedia ada yang dipertingkatkan, idealisme mesra alam yang semakin mengakar, maka laluan mencapai citra dan taraf dunia dalam pengajian tinggi dapat direalisasikan dengan lebih mudah dan mantap.

Prof Datuk Dr Zaini Ujang ialah ahli Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) dan Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inivasi) Universiti Teknologi Malaysia


Diubahsuai dan dipetik daripada emedia-berita harian online

p/s: highlight frasa indah here if u r free n nth to do. i simply highlight some only.


Silly Billy
6:25:00 pm

Banana ate by Oyico
0 Malau(s)

All About The Blog

Its a true place, where friends gather around and share their recent experience with their buddies. Though we're separated, nothing's gonna stop us from being together~!!!
Friends Forever.

underline bold italics

Shout Ar Shout

A lil apology T.T

Guys, Atom's here.
Very very sorry that I accidentally deleted our class blog's old template.
I was trying to test a template on my testing page, but I guessed I clicked on our class blog's setting page.
This leads to the lost of sidebars codes but I managed to retrieve some, and the link to our mates' blogs were lost.
I'm very very sorry and if someone is free and able to retrieve the remaining sidebars, pls do it~!!! Thanks!!!
Once again soooo SORRY

Warm regards,
Atom
22nd NOV 08' 0137

The SK2 Notes

1. If you are a first time visitor, pls check this post(*click it*) out before everything to know more about the blog. Thanks!
2. Congratz to those who are celebrating! ^^
3. Hope everyone will come here although 2007's 5szhong is already a part of history! Keep in touch! ^^
N most importantly, don't make your presence unknown.. remember to comment on the test papers side or just say 'hi!' in the shoutbox 'shout ar shout'.. crapping is allowed too! ^^

Thanks for coming!!
web counter
people has bombed our blog.

Bloggers

Sorry but someone pls help to complete this.
Apple (Yiyee)
Atom (Shi Yuan)
Bohon (Boon Hon)
Coyin
Ka Yee
lil 3 (Xiao Shan)
Liang Chun
Meng Khen
Sakura (Hui Yi)
Yaya
Yifen
Yuen Hann
x

Spacers

Sorry but someone pls help to complete this.
Cheng Yang
OKL
Ry-linn
x

6sZhong '08

Pls list 08' 6sZhong-ers here.
Chee Eng
Kai Chee
Ker Yang
Pei Chee
Xeleon (JIa Chiun)
x

SK2-ed

February 2007
March 2007
April 2007
May 2007
June 2007
July 2007
August 2007
September 2007
October 2007
November 2007
December 2007
January 2008
February 2008
March 2008
April 2008
May 2008
June 2008
July 2008
August 2008
September 2008
October 2008
November 2008
December 2008
January 2009
February 2009
April 2009

Stats

web counter

Credits

LiTtL3 aH mA